Årsmöte 2018

BIOLOGISK MÅNGFALD OCH VINDKRAFT

I Naturskyddsföreningen i Tidaholm, har ytterligare ett årsmöte lagts till handlingarna. Ett trettiotal medlemmar hade hittat upp till Hellidens slott. Det blev livliga diskussioner om mångfald, vindkraft, skog och natur.
Till att leda årsmötes förhandlingar valdes Lennart Axelsson. Valen gick fort. Johan Elmquist avtackades efter ett år i styrelsen. Ingvor Sjögren valdes in som suppleant. Ordförandeposten i föreningen är fortsatt vakant även detta år.
Några medlemmar på årsmötet ansåg att vi borde ha en föreläsningsserie om skydd och bevarande av skogen och vad vi kan göra med all plast som översvämmar vår natur.

Efter förhandlingarna lämnades ordet över till naturentusiasterna Sofia Berg och Sandor Ujvari och blivande efterföljaren 3 årige sonen Vide. De berättade i ord och bild om Biologisk Mångfald, om ekosystem, djurarter som utrotats på grund av rovdjuret människan. Regnskogar blir oljepalmsplantager, för att utvinna olja som används i nästan allt vi förbrukar. Gammelskogar skövlas och blir till nya granplanteringar. Vart är vi på väg? Både djur och natur, bidrar till både bättre hälsa och ett avstressat sinne, det är bevisat!

Det blev även ett proffsigt framförande av representanter från ”Nej till vindkraftpark i Velinga”.
Ska dessa monster få förstöra vår härliga natur? På ett överskådligt sätt fick vi inblick
i vad som kommer att hända framöver med skövling av vår natur, nya vägar måste till
Ett stort ingrepp, enorma massor stenkross som kommer att transporteras, fram till de 250 meter höga monstren. Turistnäringen kommer att drabbas, alla boende i området,
fåglar som dukar under, i de ”Tysta områden ”vi värnat om! Är det verkligen värt det?
Efter god ”slottsfika” och lotteri, var det dags för konstituerande möte för styrelsen.
Else-Britt Brandqvist

Artikel i Västgöta-Bladet