Trivselkväll på slottet

Naturskyddsföreningens trivselkväll med vegetarisk soppa, så klart!

Så var det då åter dags för årets trivselkväll i Tidaholms Naturskyddsförening. Denna gick av stapeln på Hellidens slott den 16 november. Att så många beger sig ut en mörk fredagskväll är nog ett bra betyg på denna förening. Kvällen bjöd på både föredrag och soppa.

Runt 35 personer satt förväntansfulla i en av salarna på slottet. Kvällen började med att vice ordförande Björn Pettersson hälsade alla välkomna. Ett speciellt välkomnande riktades till kvällens föredragshållare Gösta Börjeson, ordförande i Habo Naturskyddsförening.

Gösta började med att berätta i stora drag om deras verksamhet. Där genomförs slåtter på Ängens dag ihop med markägaren. Föreningen har för detta ändamål inköpt ett antal liar. Runt gården Tålåsen finns åkerholmar och ängsrester som tack vare slåttern hjälper arter som brudsporre, sommarfibbla och vårärt att överleva. Den biologiska mångfalden är som bekant a och o.

På hösten ordnas enligt Habo naturguide öringssafari längs Knipån. Öringen söker då upp sin födelseå för att leka. Att se dessa levnadsglada öringar kämpa sig uppför strömmarna i Knipån är rena rama skådespelet.

Gösta gav exempel på växter i vitt skilda naturtyper såsom granskog, lavtallskog, äng och hage, kärr och mossar för att nämna några. Vid Knipsjön, på gränsen mellan Habo och Tidaholm, växer kärrknipproten. Denna sällsynta orkidé finns också i Lammevadskärret. Vid Knipsjön har också den mäktiga havsörnen observerats, Sveriges största rovfågel som mäter omkring 250 cm mellan vingarna och kan bli över 30 år.

Det lär finnas över 500 arter av maskrosen. De flesta av oss gör allt för att utrota dessa men det finns också rödlistade. Habo har en alldeles egen art – Habomaskros (Taraxacum excellens). Denna hittades på 1800-talet och växer nära stationen i Habo. Bladen har en speciell tandning och mittnerven är kopparfärgad. Knopparna lär skifta i blått innan de slår ut.

Befinner man sig på Bare mosse infinner sig en känsla av Norrland, så ödsligt och kargt och emellanåt hörs ljungpiparen vissla lite sorgset. Den gula myrliljan med sin säregna nejlikdoft trivs här.

Kvällen visade verkligen att Gösta Börjeson har många strängar på sin lyra. Han har inventerat hela kommunen och kan på sina fem fingrar var allt växer.  Han blev själv tidigt intresserad av naturen och följde en mentor under många år. Frågade om och om igen på olika växters namn för repetition är som alla vet kunskapens moder. Nu försöker Gösta dela med sig av sitt kunnande till nya förmågor. Han delade också frikostigt ut ett litet häfte Tio cykelturer i Habo och Habo Naturskyddsförenings program .  En verklig eldsjäl!

Kvällen avslutades traditionsenligt med soppa. I år var det nionde gången och alla år har det serverats olika soppor. Vad det är för soppa är en väl bevarad hemlighet ända in i det sista. Hemligare än nobelpriset för här finns det inga läckor.

Det är Björn som agerar kock i detta storkök och låter soppan puttra i en 15-liters gryta. Man brukar säga att en soppa är mustig men detta omdöme räcker inte på årets soppa. Den hade minst sagt sting, kanske beroende på att denna linssoppa innehöll chilifrukt. Så god att vi nästan tappade andan!  Det poängteras ofta att vi ska dra ned på köttätandet. Varför inte en vegetarisk soppa en dag i veckan?

Vad hade soppan varit utan Maiys hembakade bröd? Så gott och med tuggmotstånd dessutom!

Stort tack till radarparet Björn och Maiy!

Lottförsäljningen gick som smör i solsken och många vände hemåt med vinster som sylt, termosar, kassar och sittunderlag.

Ute var det mörkt och halvmåne då alla mätta och belåtna lämnade slottet. Härnäst väntar årsmötet någon gång i mars. I april startar 2019 års tisdagsvandringar. Häng med du också!

Inga Kämpe

Habomaskros