Årsmöte 2019-03-22

Ingvar Fredriksson och Margareta Ståhl visade vackra bilder från Hökaberg när naturskyddsföreningen hade årsmöte.

måndag 1 april 2019

Tidaholms Naturskyddsförening har lagt ytterligare ett innehållsrikt år till handlingarna. Årsmötet hölls som brukligt på Hellidens slott.

Aktiviteterna har under det gångna året varit omväxlande, med en mängd naturvandringar runt om i kommunen med omnejd. Röjning av sly i Gerums ängar, orkidéinventering i Lammevadskärret, botanik och fågel cirklar, fjärilskådning är andra aktiviteter som genomförts under året.

Dagordningen gicks snabbt igenom av ordförande för mötet, Ingvar Fredriksson. Valen blev inte någon sensation, bara lite omflyttningar i styrelsen. Ordförandeposten blev fortfarande vakant, men med bra samarbete i styrelsen har det gått som smort ändå.

Efter konstituering blev styrelsen för år 2019 enligt följande:

Vice ordf: Björn Pettersson.

Sekreterare: Inga Kämpe.

Vice sekreterare: Ingvor Sjögren,

Kassör: Per-Anders Elmquist,

Ledamöter: Ulla Holm och Lembit Hendriksson.

Suppleanter: Arne Axelsson och Else-Britt Brandqvist.

Efter årsmötet tog Florense från Naturskyddsföreningens studieförbund till orda och informerade om vad hon kan bistå med. Föreningen har ett otroligt stöd från förbundet.

Sedan var det dags för de inbjudna prominenta gäster från Skövdekretsen, Ingvar Fredriksson och Margareta Ståhl, som med stor inlevelse, i ord och bild, berättade om Hökaberg.

Hökaberg i Istrum är en donation efter Åke Hedlund till Skövdes Naturskyddsförening som fick dessa fantastiska marker. 1040 olika arter av växter, insekter, fåglar med mera finns här Den ovanliga Västgöta-måran växer bara här och på någon enstaka plats i närheten, en raritet alltså!

Men allt detta sköter sig inte självt, medlemmar ställer upp med lie slåtter, röjningar och koll på ett hundra tal fågelholkar. Ingvar Fredriksson är eldsjäl nummer ett som har allt som finns där inprogrammerat i huvudet, medan Margareta Ståhl tagit alla vackra foton som mötesdeltagarna kunde njuta av under kvällen.

De avtackades med varma applåder och en presentförpackning. Efter alla dessa fantastiska intryck, smakade det jättebra med god ”slottsfika”!

Else-Britt Brandqvist