Slyröjning i Gerums ängar

Ett säkert vårtecken

I lördags startade Tidaholms Naturskyddsförening årets verksamhet. Utgångspunkt var som vanligt parkeringen på Smedjegatan där sex personer samlats. Bra väder och lämpliga kläder bådade gott.

Det är tradition sedan många år tillbaka att Gerums ängar är först ut. Färden gick mot Falköping förbi nyplöjda åkrar och strax före Skörstorps gamla rundkyrka svängde vi till höger mot Gerum. Vägen var påtagligt mindre och efter några kilometer så bar det av mot vänster och sedan blev vägen mindre och mindre.

Väl framme vid parkeringen tilldelades alla antingen sekatörer eller trädgårdssaxar. En och annan yxa fanns också att tillgå. På ängen gällde det sedan att få bort så mycket sly som möjligt. Det var kvistar av sälg, rönn, ek och hassel som togs bort. Rödhaken och gärdsmygen underhöll medan vi energiskt hjälptes åt. Detta görs för att hjälpa den smalbladiga lungörten att överleva.

Smalbladig lungört är en ört med blommor som är röda när knopparna spricker ut och senare blir blå. Bladen är långsmala och lansettlika. Den blommar i maj men redan nu fanns några blommor utslagna.

Efter två timmar avbröts arbetet med fikapaus. Vi kunde konstatera att naturen verkligen ligger i startgroparna. Här såg vi daggkåpor och gullvivor som redan är långt framme. Datum för årsmöte är ännu ej fastställt beroende på pandemin. Samåkning i bilarna sker ej heller. Nästa utflykt sker 11 maj och blir till Ålleberg.
Inga Kämpe

Foto: Per-Anders Elmqvist